Olen saanut seurata tuulettuvan julkisivurakenteen osien, kuten alustarakenteiden, julkisivumateriaalien ja kiinnitysmenetelmien kehittymistä jo 30 vuotta. Tuona aikana on luotu hyviä ohjeistuksia ja laskelmia muun muassa asennukseen ja tuulikuormiin liittyen, hyvänä esimerkkinä Suomen Betoniyhdistyksen Tuulettuvat julkisivut 2016 -kirja. Myös me tuulettuviin julkisivurakenteisiin sopivien julkisivumateriaalien asiantuntijat esittelemme mielellämme ratkaisujamme arkkitehdeille sekä kierrämme työmailla opastamassa julkisivulevyjen asentamisessa.
Vaikka eteenpäin onkin menty, on yksi rakenne- ja levytysratkaisuihin liittyvä ilmiö kiinnittänyt huomioni. Se on halpuuttaminen. Termi on toki tutumpi muista yhteyksistä kuin julkisivurakentamisesta – ja itse asiassa tässä toimintaympäristössä se esiintyykin hieman toisella tavalla. Julkisivurakentamisessa halpuuttaminen tehdään niin, että alkuperäisistä suunnitelmista huolimatta rakennusvaiheessa kohteisiin vaihdetaan ostohinnaltaan mahdollisimman halpoja ratkaisuja. Valitettavasti neliöhinnaltaan edullisempi valinta tehdään kuitenkin usein julkisivun kestävyyden ja esteettisyyden kustannuksella.
Mielestäni julkisivu on niin tärkeä ja oleellinen osa rakennusta, että siihen liittyvissä valinnoissa tulisi painottaa erityisesti ratkaisujen soveltuvuutta käyttötarkoitukseen ja kohteen olosuhteisiin. Julkisivu on rakennuksen kasvot – se osa kiinteistöä, jonka perusteella jokainen ohikulkija muodostaa siitä ensivaikutelmansa.
Vuosien kuluessa julkisivu altistuu lukemattomille sateille, aurinkoisille hellepäiville ja ehkäpä myös satunnaisten artistien taideteoksille, eli graffiteille. Laadukkaat materiaalit kestävät voimakkaitakin olosuhdevaihteluita vuosikymmenten ajan ja ovat puhdistettavissa mahdollisista töherryksistä. Mitä enemmän julkisivumateriaaleissa tingitään, sitä aiemmin ja enemmän joudutaan tinkimään myös arkkitehdin vision toteutumisessa ja säilymisessä – ja sitä nopeammin joudutaan suunnittelemaan ensimmäistä julkisivuremonttia.
Laadukkaat ratkaisut syntyvät yleensä innovaatioiden, osaamisen, tutkimusten, kehitystöiden ja oikeiden valintojen yhteissummana. Esimerkiksi edustamamme Equitone-julkisivulevyt valmistetaan ympäristössä, jossa tähän prosessiin on kiinnitetty erityistä huomiota.
Euroopan johtava kuitusementtivalmistaja Eternit on johtanut luonnonmukaisen ja arkkitehtonisen julkisivumateriaalin kehitystyötä jo sadan vuoden ajan ja haluaa tulevaisuudessakin jatkaa alansa edelläkävijänä. Eternit onkin valjastanut Equitone-tehtaiden käyttöön oman tuotekehitysyrityksensä, jossa työskentelee esimerkiksi raaka-aineiden huippuasiantuntijoita. Heidän tehtävänään on varmistaa, että kuitusementtilevyt valmistetaan materiaaleista, jotka sopivat ratkaisuun ja antavat tuotteille parhaat mahdolliset ominaisuudet. Tuotantolinjojen asentamiselle on oma henkilökuntansa. Pintakäsittelystä vastaa yrityksen oma maalitehdas, joka kehittää pinnoitteita kuitusementtilevyihin. Viimekädessä laaduntarkkailu varmistaa, että tuotteet ovat hyviä. Equitonella onkin ratkaisuilleen kaikki tarvittavat hyväksynnät ja tuotteita on käytetty julkisivuissa ympäri maailman jo vuosikymmenten ajan.
Mikäli julkisivuun valitaan halpuutettu ratkaisu, sen taustalta ei yleensä löydy vastaavaa kokemusta ja tietotaitoa, laadunhallintaprosessista puhumattakaan. Juuri siksi halpuutus onkin valitettavan usein valinta, josta seuraa pettymys joko lopputuloksen esteettisyyteen, kestävyyteen tai pahimmassa tapauksessa molempiin. Halpuuttamalla saavutettavat hankintavaiheen ”säästöt” ovat kaiken lisäksi varsin marginaalisia, sillä yleensä kyse ei ole kovinkaan monista tuhansista euroista. Pelkän levyn neliöhinnan sijaan hintaa tarkasteltaessa olisikin aiheellista kiinnittää huomiota projektin kokonaiskustannuksiin. Esimerkiksi Equitonen valitseminen mahdollistaa vakioväristen lisälevyjen tilaamisen samaan sovittuun hintaan ilman värinvaihtokustannuksia, pientoimituslisiä tai muita kuluja.
Julkisivulevyn valinta on ratkaisu, jolla voidaan vaikuttaa rakennuksen ilmeeseen monin eri tavoin. Värivaihtoehdot, struktuurit, muotoilut, mitoitukset ja asennustavat luovat viitekehyksen, jonka puitteissa on toteutettavissa lukemattomia erilaisia yhdistelmiä. Kuitenkin yhtä tärkeää kuin miltä julkisivu näyttää valmistuessaan on se, miltä se näyttää vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden kuluttua. Siksi toivonkin rakennusprojektien kaikkien osapuolten, rakennuttajien, arkkitehtien sekä rakennus- ja asennusliikkeiden edustajien huomioivan julkisivun elinkaarikustannukset ja toteuttavan kohteensa ratkaisuilla, jotka kestävät sekä katseita että aikaa.