Länsisatama

Helsingin Länsisatama on koki kymmenessä vuodessa melkoisen muutoksen.

Tavaraliikenne siirtyi Vuosaaren satamaan vuonna 2008. Paikassa, jossa ennen oli konttikenttiä, on nykyisin uusi kaupunginosa, Jätkäsaari. Samalla Länsisatama muuttui puhtaasti matkustajasatamaksi, minkä myötä sen toimintaa on pystytty pyörittämään pienemmällä alueella. Uuden terminaalin suunnittelutyöt aloitettiin vuonna 2014 ja työt valmistuivat keväällä 2017. Hanke oli Helsingin sataman suurin sitten Vuosaaren sataman rakentamisen.

Länsisataman uuden terminaalin suunnittelutyön yhtenä lähtökohtana oli saapuvien ja lähtevien matkustajavirtojen erottaminen toisistaan. Myös yhteydet laivoihin haluttiin pitää mahdollisimman lyhyinä.

Tavoitteet pystyttiin parhaiten toteuttamaan olemassa olevaan infrastruktuuriin sopivalla tavalla nostamalla matkustajien odotushalli liikenneväylien yläpuolelle. Logistiset haasteet ratkaissut suunnitelma teki samalla rakennuksen muotokielestä vauhdikkaan.

Terminaalirakennuksen julkisivut ovat pääosin lasia. Lastausalueen puolella leveää ikkunapintaa reunustaa Equitone Tectiva -julkisivulevyillä toteutettu otsaverhoilu. Myös liikenneväylien yläpuolinen alakatto on verhoiltu samalla materiaalilla. Kaikkiaan Equitone Tectivaa on kohteessa käytetty 4 000 m2.

Uuden Länsiterminaalin materiaalivalinnoissa on panostettu kestävyyteen – rakennuksen tulee palvella lauttaliikenteen matkustajia vähintään seuraavat sata vuotta. Kuitusementistä valmistetut Equitone-julkisivulevyt tukevat tätä tavoitetta erinomaisesti. Levyt ovat veden- ja pakkasenkestäviä ja säilyttävät muotonsa läpi vuosikymmenten kaikkein vaativimmissakin ympäristöissä.

Satamarakennuksen sijainti Jätkäsaaren kärjessä mahdollistaa laivojen kiinnittymisen laituriin kummallakin puolella terminaalia. Toisella puolella operoivat Tallink Megastar ja Star, toisella kesäkuusta lähtien Eckerö Linen MS Finlandia. Megastarin tarpeisiin soveltuu varsin hyvin uuden terminaalin kaksoisrampilla varustettu laituripaikka. Sen kautta autojen lastaaminen laivaan ja sieltä ulos on nopeampaa, minkä ansiosta laivan tarvitsee viipyä vähemmän aikaa satamassa. Varustamoille se tarkoittaa lisää liikennöintiaikaa.

Matkustajien liikkumista puolestaan ohjataan rakennuksen muotokielen avulla. Lähtöaulan lakikorkeus on yhdeksän metriä, mutta katto laskeutuu kohti rakennuksen sivuja. Seinien vieressä korkeus on 3,5 metriä. Suunnitteluratkaisulla pyritään ohjaamaan matkustajia oikeaan suuntaan, sillä alukset lähtevät luonnollisesti rakennuksen reunoilta.

Tavoitteena on ollut tehdä rakennuksessa liikkumisesta ymmärrettävää ja selkeää sekä laivaan siirtymisestä mahdollisimman sujuvaa. Siirtymisten kokonaismatkaa on lyhennetty siten, että laivan pysähdyttyä laituriin terminaalirakennuksen kohdalle kohdistetaan laivan ja käytävän yhdistävä silta laivan oviaukon kohdalle, jolloin matkaajien tarvitsee kulkea mahdollisimman lyhyt matka käytävää pitkin. Myös runsas lasipintojen käyttö selkeyttää terminaalirakennuksessa liikkumista – satamaan tullessa tai sieltä poistuessa näkee aina mihin suuntaan tulee seuraavaksi kulkea.

Suunnittelija

PES-Arkkitehdit Oy

Sijainti

Helsinki

Julkisivumateriaali

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Lisätietoa tietosuojaselosteessa.

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujen teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa tuotteistamme kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.